Buick-Riviera.pl

in cubic inches we trust

Radio Route 66

Posłuchaj

 
 
Radio Route 66
http://www.r66.cz/

Login Form

Spis treści

 

PRZEWARTOŚCIOWANIE

Choć Riviera Boattail niewątpliwie posiada znaczenie, to przez lata była oczerniania. Można zrozumieć, dlaczego projektanci którzy przy niej pracowali i widzieli oryginalny koncept, mogli się czuć zawiedzeni, ale jednak dziś to auto jest przyciągające. Może nie wszystkie elementy są spójne, wydaje się że przód jest przyziemny w porównaniu do dramatycznej linii tyłu, ale te wrażenia są różne, w zależności od tego pod jakim kątem patrzymy na auto. Jednak ma pewno jest czymś fascynującym oglądanie tego pojazdu (Ci, którzy widzieli auto „na żywo", wiedzą o co chodzi. przyp. tłumacza). Wydaje się również, że stylistyka Riviery Boattail „trzyma się" lepiej niż innych aut tamtych lat, a które były bardziej popularne wśród kupujących, jak Lincoln Mark IV.

1972_Buick_Riviera_sideview_01.jpg1957_Buick_Super.jpgBuick_tattoo.jpg
John Houlihan powiedział, że boczna łukowata linia Riviery, podobna do tej z Buick'ów z lat 50tych, była jednym z akcentów osobiście dodanych przez Bill'a Mitchell'a i z pewnością dodaje dramatyzmu tylnej części nadwozia.

Poza zespołem projektantów i szefów GM / Buick'a, nikt nigdy nie widział glinianego modelu oryginalnego, pierwotnego konceptu Riviery Boattail. Nie wiadomo również o żadnym zachowanym zdjęciu. Dlatego nie możemy dyskutować jak Riviera Boattail mogła wyglądać, gdyby trzymano się pierwotnych założeń. Jednak, nawet jeśli produkcyjna wersja nie była klasyczną pięknością jaką Bill Mitchell i Jerry Hirshberg sobie wymyślili, to i tak stanowi ona interesujące połączenie sportowych motywów lat sześćdziesiątych ze sztywnością stylu rococo, który charakteryzował samochody luksusowe lat siedemdziesiątych. Należy również docenić jaką ekstrawagancją emanuje Riviera Boattail - na pewno nie subtelną, ale cały czas powoduje że ludzie się za nią odwracają, pomimo że ma już ponad 40 lat.

 

Nazwa niniejszego artykułu, została zainspirowana poprzez niemiecki film o łodzi podwodnej  Das Boot (produkcja  Günter Rohrbach, napisany i wyreżyserowany przez by Wolfgang Peterson, na podstawie noweli Lothar-Günther Buchheim'a, Niemcy, Bavaria Film/Columbia Pictures, 1981). Po niemiecku "das Boot" znaczy po prostu "łódź. (St. Paul MN: MBI Publishing Company LLC/Motorbooks, 2007); Michael Lamm, "The Car You Wear: 1963 Buick Riviera".

Nota od autora (Aaron Severson):
Bardzo cieszą nas linki do niniejszego artykułu. Prosimy o powiadomienie o linku - ciekawi jesteśmy kto to czyta.
Jednak, nie zezwalamy bez pisemnej zgody na:

  • używanie zdjęć (innych niż Public Domain lub Creative Commons)
  • kopiowanie artykułu, w całości lub w części, w innej formie niż krótki cytat z podaniem źródła
  • osadzanie (hotlinkowanie) żadnych materiałów (zdjęć, zawartości)

Jesteśmy otwarci na kopiowanie czy udostępnianie artykułu, lub zdjęć na innych stronach, jeśli WCZEŚNIEJ otrzymasz pisemną zgodę. Prosimy o kontakt w tej sprawie.

 

NOTA O ŹRÓDŁACH

Background information on the boattail Riviera came from "Buick Riviera Boattail 1971 1972 1973" (author and date unknown, Buick-Riviera.com, http://www.buick-riviera.com/history.html, last accessed 28 November 2010); a comment from stylist John Houlihan on that site (18 July 2000, Buick-Riviera.com, http://www.buick-riviera.com/houlihan_history.html, accessed 28 November 2010); a letter by John Houlihan to the editors of Collectible Automobile, reprinted with permission by Gary Smith in "Who Designed the '71 Boattail Riviera?" (25 July 2010, Dean's Garage, http://deansgarage.com/2010/who-designed-the-%E2%80%9971-boattail-riveria/, accessed 28 November 2010); the Auto Editors of Consumer Guide, Encyclopedia of American Cars: Over 65 Years of Automotive History (Lincolnwood, IL: Publications International, 1996); Dave Crippen, "The Reminiscences of William L. Mitchell" (8 August 1984, University of Michigan, Benson Ford Research Center, Automotive Oral Histories, http://www.autolife.umd.umich.edu/Design/Mitchell/mitchellinterview.htm (transcript), accessed 28 November 2010); Terry B. Dunham and Lawrence R. Gustin, The Buick: A Complete History (An Automobile Quarterly Magnificent Marque Book) (Kurtztown, PA: Automobile Quarterly, 1980); Dave Holls and Michael Lamm, A Century of Automotive Style: 100 Years of American Car Design (Stockton, CA: Lamm-Morada Publishing Co. Inc., 1997), pp. 172-187; Ray Knott, "Evolution of the Riviera - 1971," The Riview, Vol. 19, No. 4, May-June 2003 (Riviera Owners Association, http://rivowners.org/features/evolution/evpt71a.html, accessed 28 November 2010) and "Evolution of the Riviera - 1972," The Riview, Vol. 19, No. 5, July-August 2003 (Riviera Owners Association, http://rivowners.org/features/evolution/evpt72.html, accessed 28 November 2010); Sean Cahill, "Evolution of the Riviera - 1973," The Riview, Vol. 19, No. 6, September-October 2003 (Riviera Owners Association, http://rivowners.org/features/evolution/evpt73.html, accessed 28 November 2010) and "Evolution of the Riviera - 1974," The Riview, Vol. 20, No. 1, November-December 2003 (Riviera Owners Association, http://rivowners.org/features/evolution/evpt73.html, accessed 28 November 2010).

Additional background information came from Robert C. Ackerson and Beverly Rae Kimes, Chevrolet: A History from 1911 (Automobile Quarterly, 1986, Second Edition); John DeLorean and J. Patrick Wright, On a Clear Day You Can See General Motors: John Z. DeLorean's Look Inside the Automotive Giant (Chicago, IL: Avon Books, 1979); Jim Dunne and Jan P. Norbye, Buick 1946-1978: The Classic Postwar Years, (Osceola, WI: MBI, Inc./Motorbooks International, 1978, 1993, Second Edition); Robert Genat and David Newhardt, Chevy SS: 50 Years of Super SportSpecial Interest Autos #33 (March-April 1976), reprinted in Terry Ehrich, ed., The Hemmings Book of Buicks (Hemmings Motor News Collector-Car Books) (Bennington, VT: Hemmings Motor News, 2001); and Josiah Work and Vince Manocchi, "SIA comparisonReport: Two Kinds of Personal Luxury: Riviera and Thunderbird for 1963," Special Interest Autos #94, August 1986, pp. 34-41.

We also consulted the following period road tests: "Riviera...A Buick That Lives Up to Its Slogan," Road Test, November 1970; Jim Brokaw, "Almost a Limousine," Motor Trend, December 1970; "One of a Kind," Road Test, April 1972; "The Princely Pachyderm," Cars, February 1973; Jim Brokaw, "Toronado, Thunderbird, Grand Prix and Riviera: You can get cozy with that 'personal luxury car' if you've got $6000 to $8000," Motor Trend, June 1973; "Buick Riviera: Another Good Year Ahead," Road Test, December 1974; "Buick Riviera: Once big, flashy and unique, it is now simply big," Road Test, July 1976, all of which are reprinted in R.M. Clarke, ed., Buick Riviera 1963-78 Performance Portfolio (Cobham, Surrey: Brooklands Books Ltd., 2000); "Buick Riviera: It creates the grand illusion of a 1949 vintage dream car meant to depict the Seventies," Car and Driver, October 1969 and "'71 Buick Centurion: Floating ride Buicks are no more," Road Test, January 1971, reprinted in R.M. Clarke, Buick Muscle Cars 1963-1973 (Cobham, Surrey: Brooklands Books Ltd., 2001); and Jim Brokaw, "Three for the Money," Motor Trend, December 1971 and "The Personal Luxury Cars," Motor Trend, March 1974, reprinted in R.M. Clarke, ed., Thunderbird 1964-76 Performance Portfolio (Cobham, Surrey: Brooklands Books Ltd., 2000).