Choć
Riviera Boattail niewątpliwie posiada znaczenie, to przez lata była
oczerniania. Można zrozumieć, dlaczego projektanci którzy przy
niej pracowali i widzieli oryginalny koncept, mogli się czuć
zawiedzeni, ale jednak dziś to auto jest przyciągające. Może nie
wszystkie elementy są spójne, wydaje się że przód jest
przyziemny w porównaniu do dramatycznej linii tyłu, ale te wrażenia
są różne, w zależności od tego pod jakim kątem patrzymy na
auto. Jednak ma pewno jest czymś fascynującym oglądanie tego pojazdu
(Ci,
którzy widzieli auto „na żywo", wiedzą o co chodzi. przyp.
tłumacza).
Wydaje się również, że stylistyka Riviery Boattail „trzyma się"
lepiej niż innych aut tamtych lat, a które były bardziej popularne wśród
kupujących, jak Lincoln
Mark IV.
Poza zespołem projektantów i szefów GM / Buick'a, nikt nigdy nie widział glinianego modelu oryginalnego, pierwotnego konceptu Riviery Boattail. Nie wiadomo również o żadnym zachowanym zdjęciu. Dlatego nie możemy dyskutować jak Riviera Boattail mogła wyglądać, gdyby trzymano się pierwotnych założeń. Jednak, nawet jeśli produkcyjna wersja nie była klasyczną pięknością jaką Bill Mitchell i Jerry Hirshberg sobie wymyślili, to i tak stanowi ona interesujące połączenie sportowych motywów lat sześćdziesiątych ze sztywnością stylu rococo, który charakteryzował samochody luksusowe lat siedemdziesiątych. Należy również docenić jaką ekstrawagancją emanuje Riviera Boattail - na pewno nie subtelną, ale cały czas powoduje że ludzie się za nią odwracają, pomimo że ma już ponad 40 lat.
Nazwa niniejszego artykułu, została zainspirowana poprzez niemiecki film o łodzi podwodnej Das Boot (produkcja Günter Rohrbach, napisany i wyreżyserowany przez by Wolfgang Peterson, na podstawie noweli Lothar-Günther Buchheim'a, Niemcy, Bavaria Film/Columbia Pictures, 1981). Po niemiecku "das Boot" znaczy po prostu "łódź. (St. Paul MN: MBI Publishing Company LLC/Motorbooks, 2007); Michael Lamm, "The Car You Wear: 1963 Buick Riviera".
Nota od autora (Aaron Severson):
Bardzo cieszą nas linki do niniejszego artykułu. Prosimy o powiadomienie o linku - ciekawi jesteśmy kto to czyta.
Jednak, nie zezwalamy bez pisemnej zgody na:
Jesteśmy otwarci na kopiowanie czy udostępnianie artykułu, lub zdjęć na innych stronach, jeśli WCZEŚNIEJ otrzymasz pisemną zgodę. Prosimy o kontakt w tej sprawie.
Background information on the boattail Riviera came
from "Buick Riviera Boattail 1971 1972 1973" (author and
date unknown, Buick-Riviera.com,
http://www.buick-riviera.com/history.html,
last accessed 28 November 2010); a comment from stylist John Houlihan
on that site (18 July 2000, Buick-Riviera.com,
http://www.buick-riviera.com/houlihan_history.html,
accessed 28 November 2010); a letter by John Houlihan to the editors
of Collectible Automobile, reprinted with permission
by Gary Smith in "Who Designed the '71 Boattail Riviera?"
(25 July 2010, Dean's
Garage,
http://deansgarage.com/2010/who-designed-the-%E2%80%9971-boattail-riveria/,
accessed 28 November 2010); the Auto Editors of Consumer Guide,
Encyclopedia of American Cars: Over 65 Years of Automotive
History (Lincolnwood, IL: Publications International, 1996);
Dave Crippen, "The Reminiscences of William L. Mitchell" (8
August 1984, University of Michigan, Benson Ford Research Center,
Automotive
Oral Histories,
http://www.autolife.umd.umich.edu/Design/Mitchell/mitchellinterview.htm
(transcript), accessed 28 November 2010); Terry B. Dunham and
Lawrence R. Gustin, The Buick: A Complete History (An
Automobile Quarterly Magnificent Marque Book) (Kurtztown,
PA: Automobile Quarterly, 1980); Dave Holls and Michael Lamm, A
Century of Automotive Style: 100 Years of American Car Design
(Stockton, CA: Lamm-Morada Publishing Co. Inc., 1997), pp. 172-187;
Ray Knott, "Evolution of the Riviera - 1971," The
Riview, Vol. 19, No. 4, May-June 2003 (Riviera
Owners Association,
http://rivowners.org/features/evolution/evpt71a.html,
accessed 28 November 2010) and "Evolution of the Riviera -
1972," The Riview, Vol. 19, No. 5, July-August
2003 (Riviera
Owners Association,
http://rivowners.org/features/evolution/evpt72.html,
accessed 28 November 2010); Sean Cahill, "Evolution of the
Riviera - 1973," The Riview, Vol. 19, No. 6,
September-October 2003 (Riviera
Owners Association,
http://rivowners.org/features/evolution/evpt73.html,
accessed 28 November 2010) and "Evolution of the Riviera -
1974," The Riview, Vol. 20, No. 1,
November-December 2003 (Riviera
Owners Association,
http://rivowners.org/features/evolution/evpt73.html,
accessed 28 November 2010).
Additional background information
came from Robert C. Ackerson and Beverly Rae Kimes, Chevrolet:
A History from 1911 (Automobile Quarterly, 1986, Second
Edition); John DeLorean and J. Patrick Wright, On a Clear Day
You Can See General Motors: John Z. DeLorean's Look Inside the
Automotive Giant (Chicago, IL: Avon Books, 1979); Jim Dunne
and Jan P. Norbye, Buick 1946-1978: The Classic Postwar
Years, (Osceola, WI: MBI, Inc./Motorbooks International,
1978, 1993, Second Edition); Robert Genat and David Newhardt, Chevy
SS: 50 Years of Super SportSpecial Interest Autos #33
(March-April 1976), reprinted in Terry Ehrich, ed., The
Hemmings Book of Buicks (Hemmings Motor News Collector-Car Books)
(Bennington, VT: Hemmings Motor News, 2001); and Josiah Work and
Vince Manocchi, "SIA comparisonReport: Two Kinds of Personal
Luxury: Riviera and Thunderbird for 1963," Special
Interest Autos #94, August 1986, pp. 34-41.
We also
consulted the following period road tests: "Riviera...A Buick
That Lives Up to Its Slogan," Road Test,
November 1970; Jim Brokaw, "Almost a Limousine," Motor
Trend, December 1970; "One of a Kind," Road
Test, April 1972; "The Princely Pachyderm," Cars,
February 1973; Jim Brokaw, "Toronado, Thunderbird, Grand Prix
and Riviera: You can get cozy with that 'personal luxury car' if
you've got $6000 to $8000," Motor
Trend, June 1973; "Buick Riviera: Another Good Year
Ahead," Road Test, December 1974; "Buick
Riviera: Once big, flashy and unique, it is now simply big,"
Road Test, July 1976, all of which are reprinted in
R.M. Clarke, ed., Buick Riviera 1963-78 Performance Portfolio
(Cobham, Surrey: Brooklands Books Ltd., 2000); "Buick Riviera:
It creates the grand illusion of a 1949 vintage dream car meant to
depict the Seventies," Car
and Driver, October 1969 and "'71 Buick Centurion:
Floating ride Buicks are no more," Road Test,
January 1971, reprinted in R.M. Clarke, Buick Muscle Cars
1963-1973 (Cobham, Surrey: Brooklands Books Ltd., 2001); and
Jim Brokaw, "Three for the Money," Motor
Trend, December 1971 and "The Personal Luxury
Cars," Motor
Trend, March 1974, reprinted in R.M. Clarke, ed.,
Thunderbird 1964-76 Performance Portfolio (Cobham,
Surrey: Brooklands Books Ltd., 2000).