Buick-Riviera.pl

in cubic inches we trust

Radio Route 66

Posłuchaj

 
 
Radio Route 66
http://www.r66.cz/

Login Form

Spis treści

  

Następny rok, 1973 przyniósł bardziej widoczne zmiany spowodowane nowymi przepisami federalnymi w zakresie bezpieczeństwa oraz antypatią Lee Mays'a do oryginalnego projektu. Pierwsze skutkowało przyczepieniem nowego przedniego zderzaka odpornego na kolizje do 5 mph (8 km/h), drugie zmianą linii tyłu i usunięciem Boattail'owego „żądła".

1973_Buick_Riviera_frontview_01.jpg
Rok 1973. Na zdjęciu wykonanym pod tym kątem, dobrze widać przesadzoną długość 5milowego zderzaka.
Zdjęcie użyte z http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buick_Riviera_GS_Heck.jpg, dystrybuowane pod licencją Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0".
 
1973_Buick_Riviera_rearview_01.jpg
Rok 1973: zmianą linii tyłu i usunięciem Boattail'owego „żądła”. W tym miejscu teraz znajduje sie tablica rejestracyjna. Tylne lampy zupełenie osadzone w zderzaku.
Zdjęcie użyte z http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buick_Riviera_GS_Heck.jpg, dystrybuowane pod licencją
Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0".

Nowy przedni zderzak spowodował, iż Riviera 1973 nie tylko jeszcze się wydłużyła o dodatkowe 6 cali (152 mm) w stosunku do rocznika 1971, ale również utyła do 5,000 lb (2,290 kg). Pakiet Gran Sport był cały czas dostępny, ale nie obejmował już wzmocnionego silnika, który teraz był dostępny jako osobna opcja pod nazwą „Stage 1", tak jak już wcześniej w najszybszych, mniejszych Buickach GS (był to model na bazie Skylark'a, nazwany GS (Gran Sport) - jest to co innego niż pakiet GS (Gran Sport) dla Riviery. Na bazie Buicka GS, powstał Buick GSX, NAJSZYBSZY FABRYCZNIE samochód ery Muscle Car. - przyp. tłumacza). Buick starał się utrzymać niezmienione moce silników niezależnie od coraz ostrzejszych standardów EPA, ale systemy kontroli spalania zaczęły wpływać na właściwości jezdne i zużycie paliwa. Magazyn Cars z Lutego 1973 podczas testu Riviery GS Stage 1, zanotował co prawda przyśpieszenie 0-60 mph (0-97 km/h) w czasie nieco ponad 9 sekund, ale jednocześnie zauważył iż podczas ostrej jazdy zużycie paliwa osiągało surrealistyczne wartości na poziomie 5 mpg (47 L/100 km). (Mowa o spalaniu średnim, nie chwilowym ...... przyp. tłumacza)

NASTĘPSTWA

Chociaż Lee May przeszedł na emeryturę krótko po wprowadzeniu do sprzedaży Riviery 1973, to wpływ jego decyzji prawdopodobnie przeważył o krótkim życiu linii Boattail w Rivierze. Model 1974 nie był zupełnie nowym produktem, ale zaokrąglona tylna szyba i Boatailowy tył zaniknęły na dobre, zastąpione dachem o ostrych krawędziach z graniastymi bocznymi tylnymi szybami, podobnymi jak w autach GM średniej wielkości typu Colonnade Coupe. Również z tyłu pojawił się 5milowy zderzak, który ponownie spowodował wydłużenie auta do onieśmielających 226.4 cali (5,751 mm) - czyli więcej niż wielki Buick Electra 225 z poprzedniej dekady. Moc standardowego silnika znów spadła do 230 KM (172 kW).
Jeśli Buick miał nadzieję, że bardziej konserwatywny wygląd poprawi sprzedaż, to srodze się zawiódł. Dodatkowo, naftowe embargo OPEC które zaczęło się zaraz po debiucie Riviery 1974, również odegrało znaczącą rolę w żałosnych wynikach sprzedaży, które spadły z ponad 33,000 w roku poprzednim do nieco ponad 20,000. Niezależnie od tego, wygląda że nabywcy nie pałali pożądaniem do nowego stylu Riviery, bo w tym samym czasie sprzedano Toronado 1974 o 30 %  więcej od Riviery, a dużo droższego Cadillac'a Eldorado więcej o 50%. I nawet gdy kupujący w latach 1975-1976 powrócili do kupna dużych samochodów, sprzedaż Riviery w tym okresie dalej pozostała niska. Styl linii Boattail 1971-1973 miał na pewno przeciwników jak i zwolenników, ale dawał Rivierze wyrazistą i niepowtarzalną osobowość. Tymczasem modele z lat 1974-1976 wyrzekły się tego wizerunku, jednocześnie nie oferując w zastępstwie nowego, spójnego motywu.
Dalej Riviera przeszła kilka następnych zmian wizerunków: w 1977 została wraz z pozostałymi modelami platformy B Buick'a zmniejszona. W roku 1979 zaczęto stosować dla Riviery platformę E, gdzie otrzymała przedni napęd, jak wcześniej jej rodzeństwo: Toronado i Eldorado. Sprzedaż przednionapędowej Riviery okazała się sukcesem aż do roku 1985, w którym ponownie zmniejszenie jej rozmiarów w roku 1986 spowodowało załamanie się sprzedaży. Po krótkiej przerwie w produkcji w roku 1994, Riviera na rok 1995 została przeprojektowana w stylowy sposób, ale akurat wówczas rosnąca popularność pojazdów SUV, poważnie nadszarpnęła rynkiem coupe. Riviera na dobre zniknęła z rynku w roku 1999.

2007_Buick_Riviera_NAIAS_304.jpg
Zdjęcie użyte z http://en.wikipedia.org/wiki/File:NAIAS_304.JPG, dystrybuowane pod licencją Public domain"
 
Od tego czasu Buick zaprezentował kilka studyjnych konceptów dla przyszłych generacji Riviery, a największym wydarzeniem była prezentacja na targach w Szanghaju w roku 2007 koncepcyjnej Riviery, dającej nadzieję że model powróci. Niestety jak do tej pory (data artykułu), nie zostało potwierdzone wprowadzenie do produkcji nowego modelu.