Buick-Riviera.pl

in cubic inches we trust

Radio Route 66

Posłuchaj

 
 
Radio Route 66
http://www.r66.cz/

Login Form

Spis treści


GRANSPORT

Gran Sport 1965 z silnikiem Super Wildcat był budzącym respekt luksusowym GT, zdolnym przyspieszać 0-60 mph (0-97 kmh) w 7 sekund i osiągnąć prędkość maksymalną około 130 mph (210 kmh). Zawieszenie i hamulce były w stanie konkurować z każdym dużym samochodem sprzedawanym w Ameryce. Jedynymi słabymi punktami była wrażliwość na boczne podmuchy wiatru i niepokojące zużycie paliwa. Dziennikarze piali z zachwytu, a jednak opcja Gran Sport stanowiła tylko około 10% całej sprzedaży Riviery w roku 1965, która ponownie zmalała, tym razem do poziomu 34,586. Riviera była zbyt duża i zbyt droga dla klientów zorientowanych na osiągi samochodu, a klienci Thunderbirda nie wyglądali na zainteresowanych powalającą prędkością i właściwościami jezdnymi, które oferowała Riviera Gran Sport.

1965_Buick_Riviera_GSbadge.jpg
Riviera nie była jedynym modelem Buicka w roku 1965 z opcją Gran Sport. Istniał także usportowiony Skylark Gran Sport (rywal średniej wielkości Pontiac'ka GTO) i duży Buick Wildcat GS. Wszystkie były rzucającymi się w oczy, szybkimi samochodami.

DRUGA GENERACJA

Riviera pierwszej generacji, nie tylko nie zdetronizowała Thunderbirda z pozycji lidera indywidualnych samochodów luksusowych, ale o mało co nie zakończyło by się to klapą (porównując sprzedaż). W czasie gdy pierwsza generacja Riviery wchodziła do sprzedaży, GM już pracował na nad następną wersją, która zadebiutowała w roku 1966. Tym razem auto dzieliło karoserię (typu E - wg. oznaczeń GM), z nowym indywidualnym samochodem luksusowym Oldsmobiele'a: Toronado. Obydwa te auta nie miały jednak wspólnych silników, przeniesienia napędu czy zawieszeń. W roku 1967, w pewien sposób Mitchell osiągnął swój cel, do zespołu Riviery i Toronado dołączył Cadillac modelem Eldorado. Jednak tylko Riviera pozostała tylnonapędowa, Toronado i Eldorado posiadały napęd na koła przednie.

Riviera drugiej generacji pozbyła się kanciastych kształtów wersji pierwszej, stała się większa w każdym calu. Ponieważ jednocześnie stała się cięższa, nie była szybszą, ale ciągle w wersji GS była szybkim autem jak na swoje rozmiary. Klienci polubili jej zaokrąglenia i w rezultacie sprzedawała się lepiej niż poprzedni model. Jedak ciągle były to ilości nieporównywalne z Thunderbirdem.

1967_Buick_Riviera_front3q.jpg
Riviera drugiej generacji zachowała pewne podobieństwo do modeli z lat 63-65, była jednak większa i o bardziej zaokrąglonych kształtach. Dzieliła swą karoserię (typ E) wspólnie z Oldsmobile'm Toronado, a od roku 1967 także z Cadillac'kiem Eldorado

Dalsze wyniki sprzedaży Riviery na przestrzeni lat 1970, 1980, 1990 to sinusoida - raz w górę, raz w dół. Nie wolno też zapominać o kontrowersyjnym modelu Riviery, Boattail z lat 1971-1973. Riviera, jak jej rodzeństwo w postaci Eldorado i Toronado, otrzymała przedni napęd dopiero w roku 1979 i tak pozostało do zakończenia produkcji modelu w roku 1999.

1996_Buick_RivieraSC_side.jpg
Ostatni model Riviery był jednym z najdoskonalszym stylistycznie, z długimi, podobnymi do starych Jaguarów, liniami. Teraz przednionapędowa, pozostała jednak dużym samochodem z mocnym silnikiem: z 231 cali (3,8 L) z opcjonalnym kompresorem, dostarczał 240 KM (179 kW).

Oryginalne Riviery nie osiągają szokujących cen na aukcjach samochodów, jak niektóre z innych aut z lat 60, ale cały czas budzą uznanie za osiągi i wyrazisty kształt. Jako projekt, jest to twór śmiały, pewny swej wartości i jednocześnie ryzykowny, a fakt że został wprowadzony na rynek praktycznie w swej pierwotne wersji, jest świadectwem dla artystycznego temperamentu Bill'a Mitchell'a - rzeczy niezwykłej i godnej pochwały w interesie, który goni za certyfikatami zgodności i bezpieczeństwa....

 

Nota od autora (Aaron Severson):
Bardzo cieszą nas linki do niniejszego artykułu. Prosimy o powiadomienie o linku - ciekawi jesteśmy kto to czyta.
Jednak, nie zezwalamy bez pisemnej zgody na:

  • używanie zdjęć (innych niż Public Domain lub Creative Commons)
  • kopiowanie artykułu, w całości lub w części, w innej formie niż krótki cytat z podaniem źródła
  • osadzanie (hotlinkowanie) żadnych materiałów (zdjęć, zawartości)

Jesteśmy otwarci na kopiowanie czy udostępnianie artykułu, lub zdjęć na innych stronach, jeśli WCZEŚNIEJ otrzymasz pisemną zgodę. Prosimy o kontakt w tej sprawie.

ŹRÓDŁA

Do napisania artykułu, posłużyły źródła:

  • Michael Lamm's "The Car You Wear: 1963 Buick Riviera" from Special Interest Autos #33 (March-April 1976), reprinted in Terry Ehrich

  • The Hemmings Book of Buicks (Hemmings Motor News Collector-Car Books) (Bennington, VT: Hemmings Motor News, 2001)

  • Chapter 10 ofz Dave Holls and Michael Lamm, A Century of Automotive Style: 100 Years of American Car Design (Stockton, CA: Lamm-Morada Publishing Co. Inc., 1997), stronypp 172-187

  • Ray Knott's articles "Evolution of the Riviera - Concepts and Design" (The Riview, Vol. 18, No. 1, November-December 2001; Riviera Owners Association; http://rivowners.org/features/evolution/evpt1a.html, accessed 16 November 2007)

  • "Evolution of the Riviera - 1963" (The Riview, Vol. 18, No. 2, January-February 2002; Riviera Owners Association, http://rivowners.org/features/evolution/evpt63.html, accessed 16 November 2007)

  • "Evolution o the Riviera - 1964" (The Riview, Vol. 18, No. 3, March-April 2002; Riviera Owners Association, http://rivowners.org/features/evolution/evpt64.html, accessed 16 November 2007)

  • "Evolution of the Riviera - 1966" (The Riview, Vol. 18, No. 4, May-June 2002; Riviera Owners Association, http://rivowners.org/features/evolution/evpt65.html, accessed 16 November 2007), all of which are available on the Riviera Owners Association website.

Wspieraliśmy się także poniższymi testami:
  • "Two Buick Wildcats Road Test" by Bob McVay (Motor Trend, June 1964) and "Riviera Gran Sport" (Road & Track, February 1966), both reprinted in reprinted in R.M. Clarke, Buick Muscle Cars 1963-1973 (Cobham, Surrey: Brooklands Books Ltd., 2001); "1963 Buick Riviera Road Test & Technical Review," John R. Bond (Car Life, October 1962), "Buick Riviera" (Car and Driver, October 1962), "Buick Riviera" (Motor Trend, April 1963), "Buick Riviera Road Research Report" (Car and Driver, December 1963), "Buick Riviera Gran Sport" (Car and Driver, June 1965), "Buick Riviera (Autocar Road Test Number 2036)" (Autocar, July 1965), "Grand design by Buick (Road Test No. 36/65 - Buick Riviera)" (The Motor, 4 September 1965), "Buick Riviera: beauty only skin deep?" (Road Test, July 1966), "1963 Buick Rivier: Almost a Classic, Certainly a Styling Milestone" by Robert Cumberford (Automobile, July 1988), all of which are reprinted in R.M. Clarke, Buick Riviera 1963-78 Performance Portfolioir?t=atupwimo-20&l=as2&o=1&a=1855205351 (Cobham, Surrey: Brooklands Books Ltd., 2000), "SIA comparisonReport: Two Kinds of Personal Luxury: Riviera and Thunderbird for 1963" by Josiah Work and Vince Manocchi, from Special Interest Autos #94 (August 1986) pp. 34-41