Buick Riviera 1966
W tym roku wprowadzono II generację modelu Riviera. Zmiany nastąpiły we wnętrzu jak i na zewnątrz auta. Model 1966 jest o 2 cale dłuższy i 4 cale szerszy - wynika to z zastosowania nowego typu ramy (współdzielonej z Oldsmobile Toronado - jednak Riviera w przeciwieństwie do przednionapędowego Toronado, pozostała tylnonapędowa). W nowej karoserii wydłużyła się maska razem z nadkolami, przednia szyba została bardziej pochylona, a tylną część dachu z szybą zaprojektowano w stylu fastback.
Najbardziej widoczną zmianą w linii nadwozia był brak bocznych trójkątnych okienek wentylacyjnych. Zamiast nich wprowadzono nowy system cyrkulacji powietrza - nawiew poprzez grill spod przedniej szyby, wywiew przez grill spod szyby tylnej. Zachowano także niewidoczne lampy przednie, jak w modelu 1965. Jednak teraz lampy schowane były nie w nadkolach, lecz wsuwały się ponad przedni grill, pod maskę. W momencie włączenia świateł, lampy zsuwały się na przedni grill.
|
Wnętrze zostało całkowicie zmienione, po raz pierwszy oferowane było przednie siedzenie kanapowe: w standardzie można było wybrać między takim a dwoma osobnymi fotelami. Dodatkowo przy opcji dwóch foteli można było domówić konsolę środkową z lewarkiem biegów w podłodze. Deska rozdzielcza była zupełnie nowa i dostępna tylko w Rivierze, z nietypowym bębnem obrotowym jako prędkościomierzem. Po raz pierwszy oferowano automatyczną klimatyzację i radio stereo. Opcjonalny pakiet GS obejmował: pojedynczy gaźnik z chromowaną obudową filtra powietrza, aluminiowe pokrywy zaworów, wzmocnione zawieszenie, szperę, przełożenie tylnego mostu 3.42, opony z białymi lub czerwonymi paskami, oraz oczywiście emblematy GS.
Dane ogólne | Cena sprzedaży w roku produkcji | $4,424 |
Rozmiar opon (cale) | 8.45x15 | |
Wymiary | Rozstaw osi (cale) | 119 |
Długość (cale) | 212.2 | |
Szerokość (cale) | 78.8 | |
Wysokość (cale) | 53.4 | |
Waga (funty) | 4375 | |
Silnik | Typ | OHV V8, „Wildcat 465" |
Pojemność (cale) | 425 | |
Moc (km)/obroty | 340/4400 | |
Moment obrotowy (funty)/obroty | bd | |
Zasilanie | 1 gaźnik 4 gardzielowy | |
Silnik opcja | Typ | OHV V8, „Super Wildcat” |
Pojemność (cale) | 425 | |
Moc (km)/obroty | 360/4400 | |
Moment obrotowy (funty)/obroty | 465/2800 | |
Zasilanie | w pierwszej fazie produkcji, dostępny był 1 gaźnik 4 gardzielowy (na specjalne zamówienie jako opcja dealerska, dostępna była wersja gaźnikowa 2x4), kod silnika w każdym przypadku to "MW". Od Marca 66, wersję gaźnika 2x4 można już było zamówić bezpośrednio u Buicka - taki silnik posiadła kod "MZ" i wyprodukowano ich tylko 179 sztuk. | |
Skrzynia | Rodzaj | Automatyczna |
Typ | Super Turbine 400 (czyli THM400) | |
Ilość przełożeń do przodu | 3 | |
Osiągi | 0-60 mph (silnik SuperWildcat /360) | bd |
¼ mili | bd | |
Produkcja | Silnik Wildcat 465, 425 cali | 45169 |
Silnik Super Wildcat, 425 cali | 179 | |
Razem | 45348 | |
Inne | Opcji GS wyprodukowano 5,718 sztuk |