Artykuł napisany przez Aaron Severson, Niedziela, 10 Luty, 2008 11:31, w oryginale znajdujący się tutaj, przetłumaczony przez www.buick-riviera.pl, 12 grudzień 2010, 20:29.
Niektóre ze zdjęć z oryginalnej wersji artykułu, zostały wymienione na pochodzące ze źródeł wiki oraz własnych tłumacza. Zdjęcia starano się dobrać tak, aby pasowały do oryginalnych opisów.
Bill Mitchell, szef stylistów General Motors od roku 1958 do 1977, przewodził w czasie swej długiej kariery powstaniu kilku hitów, jak również kilku niewypałów. Niektóre z tych projektów do teraz wywołują kontrowersję – a kilka z nich tak duże jak ten. Już bowiem w momencie jego pojawienia się, krytycy podzielili się na dwa obozy i do dziś ten samochód jest albo kochany, albo nienawidzony. Oto historia niesławnej Riviery „Boattail”, od Buick'a.
KORZENIE RIVIERY
Jak wiadomo, pierwszy czteromiejscowy Ford Thunderbird wypuszczony w 1958 (przezwany od czterech miejsc „SquareBird), zainicjował lukratywny rynek na stylowe, luksusowe „auta osobiste”. Rynek nastawiony na klientów rozglądających się za czymś bardziej wyrazistym i dystyngowanym niż normalny sedan czy coupe. Mechanicznie Ford "SquareBird" nie był niczym szczególnym, ale uderzył w dobrą nutę i wielu zamożnych klientów kolektywnie przytuliło go do swoich piersi.
Biorąc pod uwagę ogromną popularność Thunderbirda, odpowiedź zajęła zaskakująco dużo czasu firmom GM i Chrysler. Co prawda GM zajął się samochodami osobistymi już wcześniej, na początku lat pięćdziesiątych, prezentując Buicka Skylark'a, Oldsmobile'a Fiesta i wczesne wersje Cadillac'a Eldorado, ale były to limitowane edycje podkreślające raczej możliwości i wizerunek firmy, dlatego nie przyniosły zysków takich jak Thunderbird. Z wczesnymi latami sześćdziesiątymi pojawiły się retuszowane wersje samochodów na bazie standardowych nadwozi, jak Oldsmobile Starfire i Pontiac Grand Prix, ale tak naprawdę pierwszą odpowiedzią GM na Thunderbirda był Buick Riviera 1963-1965. Szybka, elegancka i stosunkowo zwinna - jak na duży amerykański samochód – Riviera w zauważalny sposób połączyła właściwości auta luksusowego i sportowego zarazem. Jakkolwiek nie zdołała przeskoczyć ilości sprzedanych Thunderbirdów, to jednak z wynikiem sprzedanych ponad 100 tysięcy sztuk w czasie 3 lat, Riviera zapisała się na stałe w ofercie Buicka.
OD CHEVROLETA CORVETTE STINGRAY DO BOATTAIL'a
Jak to często bywa zarówno u ludzi jak i wśród samochodów, wraz z wiekiem Riviera zaczęła ukazywać problemy wieku średniego. Modele z roczników 1966-1967 zaprojektowane przez szefa stylistów Buicka, Dave'a Holls'a, wciąż wyglądały całkiem sportowo, ale urosły w każdą stronę. W dalszych latach otrzymały miękką charakterystykę zawieszenia i przybierały na wadze, aż do roku 1970 włącznie, w którym na dodatek zastosowano konserwatywne tylne fartuchy, zasłaniające koła. Wszystkie te zabiegi spowodowały że Riviera zaczęła nabierać wyglądu statecznej matrony. Bill Mitchell miał jednak w głowie nowy trend dla nowej generacji Riviery, począwszy od roku modelowego 1971. Mitchell, który rozpoczął swą karierę w GM w roku 1935, uwielbiał zawadiacki styl „Boattail” speedsterów z lat dwudziestych i trzydziestych, takich jak Aurburn Speedster. Motyw ten pojawił się wcześniej w projekcie, który przeistoczył się w Chevroleta Corvette Sting Ray 1963. Teraz jednak, Mitchell chciał go zastosować w Rivierze.

Tak jak w przypadku większości samochodów powstałych podczas panowania Mitchella, nie zaprojektował on nowej Riviery samodzielnie, lecz nadał jedynie ton dla prac. Zgodnie z wspomnieniami byłego stylisty Buicka John'a Houlihan'a, pierwotny koncept pochodził od projektanta Don DaHarsh'a, pracującego w „Studio X" Mitchella. Model konceptu w skali 3/8 przekazano studiu Advanced Buick'a, które prowadził Jerry Hirshberg (w latach późniejszych główny stylista Nissana). Hirshberg i jego zespół - przy znaczącym udziale Mitchella - rozwinęli koncept do tego stopnia, że w końcu stworzono pełnowymiarowy gliniany model z tyłem Boattail i przednią szybą w kształcie litery V. Na dzień dzisiejszy nie istnieje zachowane zdjęcie modelu, ale musiał być to wygląd znaczący: John Houlihan opisał go jako „spektakularny", choć jednocześnie przyznał że nie był zbyt wyrafinowany. Samochód produkcyjny, który zrodziłby się z tego modelu, byłby jeszcze bardziej kontrowersyjny.
KWESTJA SKALI
Gdyby to zależało od Bill'a
Mitchell'a i projektantów Buicka, nowa Riviera na rok 1971 byłaby
znacznie mniejszym pojazdem niż odchodzący model, który w roku
1970 miał 215.5 cala długości (5,474 mm), rozstaw osi 119
cali (3,023 mm), ważący niemal 4,700 lb (2,130 kg). Jerry
Hirshberg powiedział autorom Terry'emu Dunham'owi i Larry'emu
Gustin'owi, że oryginalnie Boattail był przeznaczony dla platformy
A pojazdów GM (czyli średniej wielkości jak Buick Special /
Skylark), które były około 14.8 cali (376 mm) krótsze i prawie
pół tony lżejsze niż Riviera 1970. Pontiac właśnie „zmniejszył"
swoje coupe Grand Prix w podobny sposób, rezygnując ze stosowania
platformy B (Pontiac Catalina) na rzecz platformy A (Pontiac Tempest
/ Pontiac LeMans). John Houlihan opowiedział jednak pisarzowi
Ray'owi Stout'owi, że Riviera Boattail miała być w oryginalnym
zamyśle nieco większa niż Buick Skylark. Powoduje to dziś naszą
ciekawość, czy istniał zamiar stworzenia innej wersji platformy „A
special", jak zrobiono z Pontiac'kiem Grand Prix, czy Chevrolet'em
Monte Carlo 1970 - łącząc dwudrzwiowe nadwozie platformy A,
z dłuższym podwoziem z pojazdu czterodrzwiowego, tak aby
powstał zwarty hardtop z heroicznie długą maską. Nie wiemy dziś,
czy tak miał wyglądać ten plan, ale na pewno byłoby to
interesujące doświadczenie.
Niestety, pojawił się aspekt
kosztów produkcji. Zgodnie ze standardami z Detroit, jeśli wielkość
sprzedaży samochodów osobliwych - takich jak Riviera - była
skromna, to z powodu sensu biznesowego oczywistym było, aby pojazdy
te dzieliły moce wytwórcze i komponenty między siebie. Dlatego też
już poprzednie modele Riviery z lat 1966-1970 współdzieliły
korporacyjną platformę nadwozi typu E, razem z Oldsmobile'm
Toronado i Cadillac'kiem Eldorado. Wspomniany opis John'a
Houlihan'a sugeruje że - zgodnie z oryginalnym projektem -
współdzielenie części Riviery Boattail z Buicki'em Skylark'iem
byłoby okrojone, co powodowałoby potrzebę stworzenia nowych
narzędzi do tłoczenia blach, a przede wszystkim zupełnie nowych,
wszystkich szyb. To stało w olbrzymim kontraście z Grand Prix'em
czy z Monte Carlo, które dzieliły zaskakująco dużo blach nadwozia
z normalnym Le Mans'em czy hardtopami Chevelle. W rezultacie
nowa Riviera byłaby droga w produkcji. Aby zminimalizować koszty
produkcji prezes GM Ed Cole zlecił więc przeprojektowanie Buicka
Riviery tak, aby mogła współdzielić podwozie i blachy
środkowej części karoserii z innymi pełnowymiarowymi (czytaj
„wielkimi") pojazdami platformy B: Buick'iem LeSabre i
Centurion'em. Oprócz blach, Riviera miała również współdzielić
wszystkie szyby. Wszystkie prócz jednej. John Houlihan wspomina, iż
jedyną szybą, którą Ed Cole zaakceptował jako niewymienną z
innymi modelami, była dramatycznie wygięta szyba tylna.
Ed Cole i Bill Mitchell mieli już
wcześniej podobny spór, w roku 1962 dotyczył projektu „Red Flame
Car" („Czerwony Płomień") stylisty Dave'a North'a. Projekt
ten przeistoczył sie w roku 1966 w Oldsmobile Toronado. Wtedy
również Mitchell chciał użyć platformy A, lecz Ed Cole
i ówczesny prezes Jack Gordon naciskali na użycie większego
nadwozia, z platform serii E - czyli Riviery 1966. I podczas gdy
projekt Dave'a North'a dało się zaadoptować do większych
rozmiarów zaskakująco dobrze, to Riviera Boattail nie miała
takiego szczęścia i podczas tego procesu straciła wiele ze swej
dynamiki pierwotnej linii. Zespół projektantów Buicka zrobił co
mógł, ale Jerry Hirshberg stwierdził później że było to dla
nich bardzo niefortunne doświadczenie.
To negatywne uczucie zostało
spotęgowane, gdy rezultat ich pracy zobaczył zarząd Buick'a. Bob
Kesler, który był prezesem Buicka w czasie prac projektowych nad
Boattailem, ewidentnie lubił i koncept i produkt finalny. Lecz
jego następca Lee Mays, już nie. Mays był poprzednio szefem działu
sprzedaży Chevroleta i od Kwietnia roku 1969, gdy po przepychankach
„na górze" szefem Chevroleta został nie on lecz John
DeLorean, był szykowany do kierowania Buick'iem. Mays ogólnie
nie pałał sympatią do samochodów osobliwych (stylista Dave Holls
twierdzi, iż Mays pogardzał Chevroletem Monte Carlo już na etapie
konceptu), a w szczególności nie cierpiał nowej Riviery. Zgodnie
ze wspomnieniami John'a Houlihan'a, Boattail był powodem kilku
bardzo spornych dyskusji pomiędzy Mays'em i Mitchellem.
W późniejszej rozmowie z
autorami Terry'm Dunham'em i
Larry'm Gustin'em, Mays ponownie wyraził swe niezadowolenie
Boattailem, twierdząc że nawet projektanci nie chcieli być za
niego odpowiedzialni. Nie było to prawdą, ponieważ kilka osób
zaangażowanych w projekt było w sumie usatysfakcjonowane rezultatem
końcowym., choć sam Bill Mitchell nazwał to jednak „Tugtail"
(„Holownik").
Niewiele można już było zrobić w tak krótkim
czasie, który pozostał do produkcji nowego modelu, wszelkie większe
zmiany były praktycznie niemożliwe.
WIĘKSZY BOATTAIL
W rezultacie, gdy w końcu Riviera
model 1971 pojawiła się jesienią roku 1970, była nie tylko
większa niż pierwotnie zakładali projektanci, ale była także
większa niż poprzedni model. Długość zwiększyła się do 217.4
cali (5,522 mm), rozstaw osi do 122 cali (3,099 mm), a szerokość z
78.1 to 79.9 cali (1,984 do 2,030 mm). Waga wzrosła o około 110 lb
(55 kg). Riviera była krótsza o 3 cale (76 mm) niż Buick
Centurion, z którym dzieliła niektóre części swojej struktury,
ale na pewno była pojazdem pełnowymiarowym (fullsize).
Jak wcześniej, standardowym
silnikiem był wprowadzony w roku poprzednim, produkowany przez
Buick'a 455 calowy (7.5L) V8. Zmniejszony stopień sprężania
zmniejszył jego moc do 315 KM (235 kW), z poprzednich 370 KM
(276 kW). Opcjonalny pakiet Gran Sport zawierał inny wałek
rozrządu, który pozwalał na osiągnięcie 330 KM (246 kW). Zgodnie
z nowym sposobem pomiaru mocy SAE, który GM zamierzał wprowadzić,
Buick podał również moce wg. tej metody - mniejsze, ale bardziej
realne: 255 KM (190 kW) dla silnika standardowego i 265 KM (198 kW)
dla GS (Gran Sport). Jedyną dostępną skrzynią biegów była
wszechobecna, trzy biegowa Turbo Hydramatic.
Poprzednie
generacje Riviery używały samonośnej ramy w formie litery X -
jednej z ostatnich tego typu stosowanych w Detroit - ale model
Riviery 1971 otrzymał pełnowymiarową ramę dookolną, oraz nowe
czteropunktowe tylne zwieszenie (podobne w zasadzie do tego, jakiego
używano w nowym Eldorado i Toronado). Przednie hamulce
tarczowe, wcześniej opcjonalne, teraz stały się standardem. Chociaż Buick nie oferował systemu anty-blokady hamulców na tylnej
osi (dostępnych w Eldorado i Toronado), to Riviera wychwalała inną
nowinkę techniczną: wczesną wersję elektronicznego układu
kontroli trakcji, nazwaną „MaxTrac". System MaxTrac oferowany za
$91.57, używał czujników prędkości obrotowej wału napędowego i
tylnych kół, aby wykryć ich poślizg. W takiej sytuacji system
opóźniał zapłon silnika, aby zredukować jego moc. Kierowcy
testujący modele z tym systemem potwierdzili, że jest on przydatny
na śliskich nawierzchniach, choć pojawiały się wątpliwości co
do jego przydatności na nawierzchniach suchych. Jednak system można
było dezaktywować przełącznikiem na desce rozdzielczej. MaxTrac
nie zdobył jednak popularności i wycofano go z oferty po roku 1974.
Pomimo swej wielkiej masy, Riviera
okazała się całkiem atletycznym pojazdem jak na indywidualny
samochód luksusowy (Personal
Luxury Car). Entuzjastyczna prasa niezmiennie faworyzowała
pakiet Gran Sport, który oferował nieco zwiększoną moc, krótsze
(numerycznie większe) przełożenie tylego mostu, sztywniejsze
zawieszenie i szybsze przełożenie układu kierowniczego. Jednak
dziennikarz Jim Brokaw z Motor
Trend's twierdził że
nawet podstawowa wersja zawieszenia jest zupełnie zadowalająca,
oferująca całkiem twardą jazdę i przyzwoitą reakcję na
zakrętach. Oczywiście wszystkie te porównania odnosiły się do
innych dużych i luksusowych amerykańskich samochodów. W porównaniu
do Lincolna Mark III, drugiej generacji Cadillaca Eldorado, czy
Buick'a Electra 225, Riviera była naprawdę całkiem sportowa.
Porównując ją natomiast do innych sportowych samochodów, jak BMW
2800CS (wprowadzonym w 1968), była po prostu za ciężka. Próba
jazdy tak agresywnej jak wspomnianym BMW, było proszeniem się
o kłopoty.
Jak wspomniano wyżej, choć waga
Riviery nie pozwalała jej na osiągi samochodów typowo sportowych,
to w sumie była pojazdem żwawym. W Listopadzie 1970, magazyn Road
Test przetestował
Rivierę GS na biegu na ¼ mili (402 m) z czasem 15,9 sekund przy
prędkości końcowej 88mph (142 km/h). Miesiąc później, Motor
Trend
zmierzył czas przyśpieszenia standardowej Riviery dla 0-60 mph
(0-97 km/h): nieco ponad 8 sekund: szybciej niż Thunderbird 1971
czy 1971 Toronado. Prędkości maksymalnej nie zmierzono, ale
najwyraźniej Riviera mogła osiągnąć ponad 120 mph (193 km/h).
Testujący również zauważyli satysfakcjonujące możliwości
hamowania Riviery, rejestrując krótsze dystanse niż jej
konkurenci, przy czym bez skłonności do blokady tylnych kół (z
czym borykał się Toronado ze swym ciężkim przodem).
DYSKUSYJNY STYL
Opinia prasy co do linii Riviery
Boattail była bardzo zachowawcza. Dziennikarze przyznawali, iż jest
to projekt typu „kocham lub nienawidzę", ale nie zdecydowali się
na końcowy osąd. Magazyn Road Test
miał uwagi co do tylnej widoczności i związanej z tym możliwości
siania spustoszenia przy parkowaniu równoległym. Reakcja opinii
publicznej była równie ostrożna. Wyników sprzedaży nowej Riviery
nie można nazwać katastrofą, ale jednak spadła ona o 10% w
porównaniu do roku 1970, w którym przecież oferowano
już pięcioletni projekt nadwozia po niewielkim retuszu. Wzrost ceny
o około $400 również nie pomagał sprzedaży, choć akurat ta
grupa klientów docelowych, nie była tak bardzo wrażliwa na cenę.
I tak przecież większość indywidualnych samochodów luksusowych
(Personal
Luxury Car), była zamawiana z wieloma opcjami dodatkowymi, co w
przypadku Riviery oznaczało kwotę w okolicy $7,500. Na produkcję
Riviery 1971 miał również wpływ przedłużający się pod koniec 1970 roku strajk UAW
(unia
pracowników amerykańskiego przemysłu samochodowego, lotniczego
i rolniczego), ale w latach późniejszych sprzedaż modeli
1972 i 1973 pozostała na prawie niezmienionym poziomie, podczas gdy
Cadillac Eldorado i Oldsmobile Toronado zanotowały znaczące
wzrosty. Riviera będąca wcześniej liderem sprzedaży wśród tej
trójki, teraz spadła na trzecią pozycję za Odlsmobil'em i
Cadillack'iem

Następny rok, 1973 przyniósł bardziej widoczne zmiany spowodowane nowymi przepisami federalnymi w zakresie bezpieczeństwa oraz antypatią Lee Mays'a do oryginalnego projektu. Pierwsze skutkowało przyczepieniem nowego przedniego zderzaka odpornego na kolizje do 5 mph (8 km/h), drugie zmianą linii tyłu i usunięciem Boattail'owego „żądła".

Rok 1973. Na zdjęciu wykonanym pod tym kątem, dobrze widać przesadzoną długość 5milowego zderzaka.
Zdjęcie użyte z http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buick_Riviera_GS_Heck.jpg, dystrybuowane pod licencją „Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0".

Rok 1973: zmianą linii tyłu i usunięciem Boattail'owego „żądła”. W tym miejscu teraz znajduje sie tablica rejestracyjna. Tylne lampy zupełenie osadzone w zderzaku.
Zdjęcie użyte z http://en.wikipedia.org/wiki/File:Buick_Riviera_GS_Heck.jpg, dystrybuowane pod licencją „Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0".
Nowy przedni zderzak spowodował, iż Riviera 1973 nie tylko jeszcze się wydłużyła o dodatkowe 6 cali (152 mm) w stosunku do rocznika 1971, ale również utyła do 5,000 lb (2,290 kg). Pakiet Gran Sport był cały czas dostępny, ale nie obejmował już wzmocnionego silnika, który teraz był dostępny jako osobna opcja pod nazwą „Stage 1", tak jak już wcześniej w najszybszych, mniejszych Buickach GS (był to model na bazie Skylark'a, nazwany GS (Gran Sport) - jest to co innego niż pakiet GS (Gran Sport) dla Riviery. Na bazie Buicka GS, powstał Buick GSX, NAJSZYBSZY FABRYCZNIE samochód ery Muscle Car. - przyp. tłumacza). Buick starał się utrzymać niezmienione moce silników niezależnie od coraz ostrzejszych standardów EPA, ale systemy kontroli spalania zaczęły wpływać na właściwości jezdne i zużycie paliwa. Magazyn Cars z Lutego 1973 podczas testu Riviery GS Stage 1, zanotował co prawda przyśpieszenie 0-60 mph (0-97 km/h) w czasie nieco ponad 9 sekund, ale jednocześnie zauważył iż podczas ostrej jazdy zużycie paliwa osiągało surrealistyczne wartości na poziomie 5 mpg (47 L/100 km). (Mowa o spalaniu średnim, nie chwilowym ...... przyp. tłumacza)
NASTĘPSTWA
Chociaż
Lee May przeszedł na emeryturę krótko po wprowadzeniu do sprzedaży
Riviery 1973, to wpływ jego decyzji prawdopodobnie przeważył o
krótkim życiu linii Boattail w Rivierze. Model 1974 nie był
zupełnie nowym produktem, ale zaokrąglona tylna szyba i Boatailowy
tył zaniknęły na dobre, zastąpione dachem o ostrych krawędziach
z graniastymi bocznymi tylnymi szybami, podobnymi jak w autach GM
średniej wielkości typu Colonnade
Coupe. Również z tyłu pojawił się 5milowy zderzak, który
ponownie spowodował wydłużenie auta do onieśmielających 226.4
cali (5,751 mm) - czyli więcej niż wielki Buick Electra 225 z
poprzedniej dekady. Moc standardowego silnika znów spadła do 230 KM
(172 kW).
Jeśli
Buick miał nadzieję, że bardziej konserwatywny wygląd poprawi
sprzedaż, to srodze się zawiódł. Dodatkowo, naftowe embargo OPEC
które zaczęło się zaraz po debiucie Riviery 1974, również
odegrało znaczącą rolę w żałosnych wynikach sprzedaży, które
spadły z ponad 33,000 w roku poprzednim do nieco ponad 20,000.
Niezależnie od tego, wygląda że nabywcy nie pałali pożądaniem
do nowego stylu Riviery, bo w tym samym czasie sprzedano Toronado
1974 o 30 % więcej od Riviery, a dużo droższego Cadillac'a
Eldorado więcej o 50%. I nawet gdy kupujący w latach 1975-1976
powrócili do kupna dużych samochodów, sprzedaż Riviery w tym
okresie dalej pozostała niska. Styl linii Boattail 1971-1973 miał
na pewno przeciwników jak i zwolenników, ale dawał Rivierze
wyrazistą i niepowtarzalną osobowość. Tymczasem modele z lat
1974-1976 wyrzekły się tego wizerunku, jednocześnie nie oferując
w zastępstwie nowego, spójnego motywu.
Dalej
Riviera przeszła kilka następnych zmian wizerunków: w 1977 została
wraz z pozostałymi modelami platformy B Buick'a zmniejszona. W roku
1979 zaczęto stosować dla Riviery platformę E, gdzie
otrzymała przedni napęd, jak wcześniej jej rodzeństwo: Toronado i
Eldorado. Sprzedaż przednionapędowej Riviery okazała się sukcesem
aż do roku 1985, w którym ponownie zmniejszenie jej rozmiarów w
roku 1986 spowodowało załamanie się sprzedaży. Po krótkiej
przerwie w produkcji w roku 1994, Riviera na rok 1995 została
przeprojektowana w stylowy sposób, ale akurat wówczas rosnąca
popularność pojazdów SUV, poważnie nadszarpnęła rynkiem coupe.
Riviera na dobre zniknęła z rynku w roku 1999.

Zdjęcie użyte z http://en.wikipedia.org/wiki/File:NAIAS_304.JPG, dystrybuowane pod licencją „Public domain"
PRZEWARTOŚCIOWANIE
Choć
Riviera Boattail niewątpliwie posiada znaczenie, to przez lata była
oczerniania. Można zrozumieć, dlaczego projektanci którzy przy
niej pracowali i widzieli oryginalny koncept, mogli się czuć
zawiedzeni, ale jednak dziś to auto jest przyciągające. Może nie
wszystkie elementy są spójne, wydaje się że przód jest
przyziemny w porównaniu do dramatycznej linii tyłu, ale te wrażenia
są różne, w zależności od tego pod jakim kątem patrzymy na
auto. Jednak ma pewno jest czymś fascynującym oglądanie tego pojazdu
(Ci,
którzy widzieli auto „na żywo", wiedzą o co chodzi. przyp.
tłumacza).
Wydaje się również, że stylistyka Riviery Boattail „trzyma się"
lepiej niż innych aut tamtych lat, a które były bardziej popularne wśród
kupujących, jak Lincoln
Mark IV.



John Houlihan powiedział, że boczna łukowata linia Riviery, podobna do tej z Buick'ów z lat 50tych, była jednym z akcentów osobiście dodanych przez Bill'a Mitchell'a i z pewnością dodaje dramatyzmu tylnej części nadwozia.
Poza zespołem projektantów i szefów GM / Buick'a, nikt nigdy nie widział glinianego modelu oryginalnego, pierwotnego konceptu Riviery Boattail. Nie wiadomo również o żadnym zachowanym zdjęciu. Dlatego nie możemy dyskutować jak Riviera Boattail mogła wyglądać, gdyby trzymano się pierwotnych założeń. Jednak, nawet jeśli produkcyjna wersja nie była klasyczną pięknością jaką Bill Mitchell i Jerry Hirshberg sobie wymyślili, to i tak stanowi ona interesujące połączenie sportowych motywów lat sześćdziesiątych ze sztywnością stylu rococo, który charakteryzował samochody luksusowe lat siedemdziesiątych. Należy również docenić jaką ekstrawagancją emanuje Riviera Boattail - na pewno nie subtelną, ale cały czas powoduje że ludzie się za nią odwracają, pomimo że ma już ponad 40 lat.
Nazwa niniejszego artykułu, została zainspirowana poprzez niemiecki film o łodzi podwodnej Das Boot (produkcja Günter Rohrbach, napisany i wyreżyserowany przez by Wolfgang Peterson, na podstawie noweli Lothar-Günther Buchheim'a, Niemcy, Bavaria Film/Columbia Pictures, 1981). Po niemiecku "das Boot" znaczy po prostu "łódź. (St. Paul MN: MBI Publishing Company LLC/Motorbooks, 2007); Michael Lamm, "The Car You Wear: 1963 Buick Riviera".
Nota od autora (Aaron Severson):
Bardzo cieszą nas linki do niniejszego artykułu. Prosimy o powiadomienie o linku - ciekawi jesteśmy kto to czyta.
Jednak, nie zezwalamy bez pisemnej zgody na:
- używanie zdjęć (innych niż Public Domain lub Creative Commons)
- kopiowanie artykułu, w całości lub w części, w innej formie niż krótki cytat z podaniem źródła
- osadzanie (hotlinkowanie) żadnych materiałów (zdjęć, zawartości)
Jesteśmy otwarci na kopiowanie czy udostępnianie artykułu, lub zdjęć na innych stronach, jeśli WCZEŚNIEJ otrzymasz pisemną zgodę. Prosimy o kontakt w tej sprawie.
NOTA O ŹRÓDŁACH
Background information on the boattail Riviera came
from "Buick Riviera Boattail 1971 1972 1973" (author and
date unknown, Buick-Riviera.com,
http://www.buick-riviera.com/history.html,
last accessed 28 November 2010); a comment from stylist John Houlihan
on that site (18 July 2000, Buick-Riviera.com,
http://www.buick-riviera.com/houlihan_history.html,
accessed 28 November 2010); a letter by John Houlihan to the editors
of Collectible Automobile, reprinted with permission
by Gary Smith in "Who Designed the '71 Boattail Riviera?"
(25 July 2010, Dean's
Garage,
http://deansgarage.com/2010/who-designed-the-%E2%80%9971-boattail-riveria/,
accessed 28 November 2010); the Auto Editors of Consumer Guide,
Encyclopedia of American Cars: Over 65 Years of Automotive
History (Lincolnwood, IL: Publications International, 1996);
Dave Crippen, "The Reminiscences of William L. Mitchell" (8
August 1984, University of Michigan, Benson Ford Research Center,
Automotive
Oral Histories,
http://www.autolife.umd.umich.edu/Design/Mitchell/mitchellinterview.htm
(transcript), accessed 28 November 2010); Terry B. Dunham and
Lawrence R. Gustin, The Buick: A Complete History (An
Automobile Quarterly Magnificent Marque Book) (Kurtztown,
PA: Automobile Quarterly, 1980); Dave Holls and Michael Lamm, A
Century of Automotive Style: 100 Years of American Car Design
(Stockton, CA: Lamm-Morada Publishing Co. Inc., 1997), pp. 172-187;
Ray Knott, "Evolution of the Riviera - 1971," The
Riview, Vol. 19, No. 4, May-June 2003 (Riviera
Owners Association,
http://rivowners.org/features/evolution/evpt71a.html,
accessed 28 November 2010) and "Evolution of the Riviera -
1972," The Riview, Vol. 19, No. 5, July-August
2003 (Riviera
Owners Association,
http://rivowners.org/features/evolution/evpt72.html,
accessed 28 November 2010); Sean Cahill, "Evolution of the
Riviera - 1973," The Riview, Vol. 19, No. 6,
September-October 2003 (Riviera
Owners Association,
http://rivowners.org/features/evolution/evpt73.html,
accessed 28 November 2010) and "Evolution of the Riviera -
1974," The Riview, Vol. 20, No. 1,
November-December 2003 (Riviera
Owners Association,
http://rivowners.org/features/evolution/evpt73.html,
accessed 28 November 2010).
Additional background information
came from Robert C. Ackerson and Beverly Rae Kimes, Chevrolet:
A History from 1911 (Automobile Quarterly, 1986, Second
Edition); John DeLorean and J. Patrick Wright, On a Clear Day
You Can See General Motors: John Z. DeLorean's Look Inside the
Automotive Giant (Chicago, IL: Avon Books, 1979); Jim Dunne
and Jan P. Norbye, Buick 1946-1978: The Classic Postwar
Years, (Osceola, WI: MBI, Inc./Motorbooks International,
1978, 1993, Second Edition); Robert Genat and David Newhardt, Chevy
SS: 50 Years of Super SportSpecial Interest Autos #33
(March-April 1976), reprinted in Terry Ehrich, ed., The
Hemmings Book of Buicks (Hemmings Motor News Collector-Car Books)
(Bennington, VT: Hemmings Motor News, 2001); and Josiah Work and
Vince Manocchi, "SIA comparisonReport: Two Kinds of Personal
Luxury: Riviera and Thunderbird for 1963," Special
Interest Autos #94, August 1986, pp. 34-41.
We also
consulted the following period road tests: "Riviera...A Buick
That Lives Up to Its Slogan," Road Test,
November 1970; Jim Brokaw, "Almost a Limousine," Motor
Trend, December 1970; "One of a Kind," Road
Test, April 1972; "The Princely Pachyderm," Cars,
February 1973; Jim Brokaw, "Toronado, Thunderbird, Grand Prix
and Riviera: You can get cozy with that 'personal luxury car' if
you've got $6000 to $8000," Motor
Trend, June 1973; "Buick Riviera: Another Good Year
Ahead," Road Test, December 1974; "Buick
Riviera: Once big, flashy and unique, it is now simply big,"
Road Test, July 1976, all of which are reprinted in
R.M. Clarke, ed., Buick Riviera 1963-78 Performance Portfolio
(Cobham, Surrey: Brooklands Books Ltd., 2000); "Buick Riviera:
It creates the grand illusion of a 1949 vintage dream car meant to
depict the Seventies," Car
and Driver, October 1969 and "'71 Buick Centurion:
Floating ride Buicks are no more," Road Test,
January 1971, reprinted in R.M. Clarke, Buick Muscle Cars
1963-1973 (Cobham, Surrey: Brooklands Books Ltd., 2001); and
Jim Brokaw, "Three for the Money," Motor
Trend, December 1971 and "The Personal Luxury
Cars," Motor
Trend, March 1974, reprinted in R.M. Clarke, ed.,
Thunderbird 1964-76 Performance Portfolio (Cobham,
Surrey: Brooklands Books Ltd., 2000).